Medisch holistisch centrum voor hypnotherapie en traumaverwerking

Buikmassage oefening

Heb je last van een prikkelbaredarm of zo als ze vroeger noemden een spastisch darm?

In ons PDS programma hebben we een aantal buikmassage oefeningen om je te helpen bij pijn. Deze massages die je zelf kunt uitvoeren worden door onze patiënten als zo prettig en nuttig ervaren. Dat we hebben besloten deze te publiceren.

.Drie Buikmassages oefeningen


Doel: Ontspanning van het buikgevoel, bevordert de peristaltiek, stoelgang, tegen verkrampingen en pijn, bevordert het contact met lichaam, stimuleert de eigen verantwoordelijkheid voor het lichaam. (niet bij diarree)
Uitgangshouding: liggend in bed in de ochtend.

  1. Masseren van de dikke darm
    Leg twee vingers rechtsonder bij het begin van de dikke darm op de buikwand. Maak cirkelvormige bewegingen en volg daarbij de loop van de dikke darm.
    Goed doorademen. Hoe meer druk, hoe meer de oefeningen uitwerken. Drie tot vijf keer herhalen.

2. Handen met de vingertoppen gespreid, als klauwtjes op de buikwand leggen.

Inademend gaat de buik naar de handen, uitademend duw je zachtjes op de buik naar beneden. Net of je op een luchtbed drukt dat je leeg wilt laten lopen. Herhaal dit een keer of vijf. Word je bewust hoe de buik nu aanvoelt.

3. Buik lostrillen.
Kaken los ontspannen. Leg je handen op de buik en schud cq tril de buik los, alsof er stroom doorheen gaat. Let op dat je goed uitademt en tijdens de uitademing erbij hummen zodat de keel geopend wordt. Daarna goed navoelen. Herhaal vijf keer.

Wij hebben vier soorten PDS programma’s in onze praktijk. Twee voor kinderen, lagere school en middelbare school. En voor volwassenen met enkel en meervoudige problematiek. De behandeling bestaan uit 5 sessies bij kinderen en enkelvoudige problematiek. Bij volwassenen met meervoudige problematiek zijn dat vaak meerdere sessies.

Actief, dagelijks huiswerk is van groot belang op de resultaten!

© 2020 Gezondheidscentrum Happy Body en Mind

Thema door Anders Norén